SENIORTRÄNING

Träning för 70+/riskgrupper

Att vara aktiv stärker immunförsvaret och vi hoppas att du hittar din träning hos oss.
Folkhälsomyndighetens rekommendation för dig över 70 år och för dig i särskild riskgrupp är fortfarande att inte samlas i större grupp inomhus. Därför har vi tagit fram träningsmöjligheter för 70+/riskgrupper där detta kan efterlevas.

Gympa Outdoor, 60 min

Ett funktionellt pass där du tränar kondition, koordination, balans, styrka och rörlighet i en harmonisk kombination. Ett pass som passar alla oavsett ålder eller för den som vill gå vidare med sin gympaträning.

Funktionell styrka, 45 min

För de aktiva äldre eller för de som vill hålla igång träningen på ett effektivt sätt utomhus. Passet har olika upplägg varje gång, tränar hela kroppen och håller fokus på funktionell styrka. Klassen innefattar övningar med och utan redskap och anpassas efter egen nivå. Det finns övningar för alla, nybörjare som atleter.  Intensiteten är lägre fysiskt och håller istället en tyngre vikt på muskelstyrka och teknik. Denna klass innehåller få eller inga hopp.

Crossfit Senior Outdoor, 60 min

Konditions- och styrkepass anpassat för seniorer. Fokus läggs på teknik och säker träning. Ett kul sätt att introduceras till grunderna i Crossfit och bredda din träning!

Zumba® Gold Outdoor, 45 min

För de aktiva äldre eller för de som vill komma igång med sin träning, är nybörjare eller har svårt för koordination. Klassen har lägra intensitet än en Zumba 60minutersklass och lättare kombinationer/rörelser. Denna klass innehåller inga hopp.

Yoga Outdoor, 50 min

Vi arbetar utifrån grunderna i den fysiska yogan och du får utöva de vanligaste yogapositionerna. Enklare och mer utmanande ställningar varvas men du bestämmer själv intensitet och anpassar klassen efter dig själv och dina förutsättningar. Ingen yogamatta behövs vid bra väder då ni håller er ståendes under passet. Vid sämre väder hålls passet inomhus med yogamatta.

Stavgång

Vi börjar med teknik och uppvärmning och sedan stavgång. Sist avslutar vi med övningar för rörlighet, balans och stretch till musik i Skanörs Stadspark. Medtag stavar, gärna med gummifötter. Se exempel på en vanlig gång här.

På dessa pass bokar du din plats i receptionen eller via hemsidan här. När du fyllt 65 år är det också billigare att träna på Formtoppen.

%

KONDITION

%

STYRKA

%

RÖRLIGHET

%

GLÄDJE