CROSSFIT

CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet.

Inom CrossFit kombinerar vi tyngdlyftning, löpning, rodd, styrkelyft, gymnastik, kettlebells etc för att få en så bred och varierad styrke- och konditionsträning som möjligt.

Träningen skall vara funktionell med utgångspunkt i naturliga rörelser där vi arbetar med hela kroppen. CrossFit handlar om att betona alla delar, uthållighet, styrka, kondition,rörlighet, explosivitet, snabbhet, koordination, smidighet, balans och precision, för en ökad hälsa och förbättrad prestation.

 

VÅR CROSSFIT FINNS PÅ FORMTOPPEN I HÖLLVIKEN

KURSER & KLASSER

WOD

WOD står för workout of the day och är precis som det låter- dagens träning. Den kan bestå av styrkelyft, gymnastiska övningar och kondition. Ofta blir det en blandning av alla tre. WOD:en varierar från dag till dag och man vet därför aldrig vad som väntar när man kommer ner till boxen!

Vi börjar alltid WOD:en med en gemensam uppvärmning, ofta med fokus på rörelser och muskulatur som vi jobbar med senare under passet. Efter uppvärmningen har vi ofta en  skills- eller strengthdel där vi antingen övar på att bemästra vissa rörelser eller utmanar oss muskulärt med funktionella styrkeövningar. Avslutningen består allt som oftast av en metcon, dvs en höginteniv del där vi jobbar för att förbättra vår arbetskapacitet, styrka och smidighet.

STRENGTH WOD

Det här passet riktar sig till dig som vill ta dina lyft och din styrka till nästa steg. Här låter vi intensiteten ta ett steg tillbaka och fokuserar mer på teknik och hederlig lyftning av tungt laddade skivstänger! Det förekommer olika typer av styrkemoment med eller utan skivstång.

NO BARBELL WOD

Här jobbar vi med Crossfit moment utan skivstång. Intensiteten är densamma som på en vanlig WOD.

TEAM WOD

På fredagar och lördagar går vi ifrån den vanliga planeringen och kör team-wodar. Här jobbar vi i lag, om 2 och 2 eller fler, och tar oss igenom roliga och tuffa träningsutmaningar tillsammans!

COMPETITION WOD

Den här woden riktar sig till dig som vill höja nivån och utmaningen eller börja tävla. Vi tittar bland annat på hur vi kan effektivisera övningar för att öka tempot. Räkna med avancerade övningar, högre Rx-vikter och lite tuffare tempo. Woden riktar sig till dig som är mer självgående och bekant med de olika momenten inom Crossfit. Tänk på att du måste vara uppvärmd innan passet börjar, så var gärna på plats minst 15 minuter innan passets start.

WEIGHTLIFTING

75 minuter långt! Ett pass där vi jobbar renodlad tyngdlyftning med assistansövningar och periodiseringar. Fokus kommer att ligga på att förbättra styrka och framförallt teknik.

CF SENIOR

Konditions- och styrkepass anpassat för seniorer. Fokus läggs på teknik och säker träning. Ett kul sätt att introduceras i Crossfitens grunder och bredda din träning!

CF TEENS

Konditions- och styrkepass anpassat för ungdomar mellan 12-14 år. Fokus ligger på teknik och säker träning. Ett kul sätt att introduceras i Crossfitens grunder!

PROVA PÅ CROSSFIT

Välkommen att testa på Crossfit hos oss! Har du aldrig kört Crossfit på Formtoppen/Crossfit Näset tidigare bjuder vi på första provgången på valfri WOD.

Vill du gå på ett pass anpassat för nya crossfitare kör vi prova-på-pass sporadiskt under året. Håll koll på våra sociala medier för info och datum för nästkommande pass! Prova-på-passet innehåller en kort presentation av Crossfit, uppvärmning, rörlighet, teknik och avslutas med en Met Con (högintensiv träning). Passet är kostnadsfritt och inget medlemskap krävs!

KURSER

Vi har för tillfället två olika kurser i Crossfit, en Introkurs för nya crossfitare och en Crossfit Kids för barn 6-11 år. Håll koll på hemsidan och sociala medier för eventuella nya uppstarter!

INSTAGRAM

@crossfitnaset

%

KONDITION

%

STYRKA

%

SVÅRIGHET

%

GLÄDJE

BOXREGLER

  • Lyssna alltid på coacherna och följ deras rekommendationer
  • Gör alltid ditt bästa utefter förmåga
  • Fuska inte, varken med tid eller reps
  • Plocka alltid undan efter dig, dock inte förrän alla på passet är klara
  • Träna aldrig med bar överkropp inomhus
  • Respektera utrustningen. Doppa aldrig tomma skivstänger, teknikvikter, skivstänger med 5 kg-viktplattor, kettlebells och hantlar
  • Använd endast flytande magnesium
  • Deltagare på pass har alltid företräde till yta och utrustning
  • Träna smart och planera in vilodagar
  • Väskor förvaras på hyllorna bredvid stereon
  • I övrigt gäller Formtoppens regler

BOKNINGSREGLER

  • Man får endast boka sig på ett pass per dag
  • Om man är uppsatt som reserv på flera pass ska dessa avbokas om man får en plats
  • Kom i god tid till passen
  • I övrigt gäller Formtoppens bokningsregler