Passinfo

LES MILLS

BODYPUMP®, 30/60 min
Renodlat styrketräningspass, där du tränar igenom alla de stora muskelgrupperna, till peppande musik. Du använder en skivstång försedd med individuellt anpassade vikter. Enkelt och effektivt.
 
BODYATTACK®, 45/60 min
Konditionspass med enkel koreografi till drivande musik. Passet har även renodlade styrkelåtar för överkropp, ben och bål. Eftersom du tränar med hög puls blir passet energiskt och fettförbrännande!
 
BODYSTEP®, 60 min
Konditionspass med enkla steg till peppande musik. Du använder en stepbräda. Passet har även renodlade styrkelåtar för överkropp, ben och bål. En del högpulsträning. Effektivt och energiskt!
 
BODYSTEP® Athletic, 60 min
En mer intensiv och funktionell version av BODYSTEP för den som vill utmana sig själv ännu mer fysiskt. Koreografi och vissa övningar är mer intervallbaserade och atletiska än i BODYSTEP.
 
BODYCOMBAT®, 60 min
Konditionspass med häftig musik. Du gör övningar från boxning, taekwondo, karate och andra kampsporter. Passet avslutas med renodlade styrkelåtar för överkropp och bål. Energiskt och aggressionstömmande!
 
BODYJAM®, 60 min
Dansklass med den senaste musiken och de senaste danstrenderna. Häftiga steg och rörelser till ”cool” musik. Bara att släppa loss!
 
BODYBALANCE®, 60 min
Pass med inspirationer från yoga, tai chi och pilates. Du tränar balans, styrka, rörlighet och avspänning. Du tränar även din koncentration och närvaroförmåga.
 
BODYVIVE®, 45/60 min
Enkel, pulshöjande träning för hela kroppen. Du använder dig av din egen kroppsvikt och ett gummiband. Passet är en blandning av konditions- och styrketräning med funktionella övningar utan hopp. Ett pass som ger dig sprudlande energi, kondition, smidighet och styrka. Perfekt för dig som är ny på gruppträning eller för dig som vill träna med lägre belastning men passar även dig som vill ha ett effektivt träningspass för hela kroppen.
 
CXWORX®, 30 min
Renodlat styrkepass där du med hjälp av gummiband och egna kroppstyngden tränar kroppens kärna (core) dvs. mage, rygg och rumpa.
 
GRIT® Strength, 30 min
Högintenstiv intervallträning för dig som redan är vältränad. Passet är designat för att bygga upp din muskelstyrka, syreupptagning och uthållighet. Du använder skivstång, viktplatta och steplåda för att öka träningseffekten. Prestera fortare på en högre nivå.
 
GRIT® Plyo, 30 min
Högintenstiv intervallträning för dig som redan är vältränad. Passet är uppbyggt av rörelser som ökar din spänst. Du använder en steplåda och ibland även en viktplatta för att öka intensiteten och belastningen. Bli starkare, snabbare och mer explosiv.
 
GRIT® Cardio, 30 min
Högintensiv intervallträning för dig som förbättra din kondition. Ingen utrustning krävs istället använder du din egen kroppsvikt och tränar högintensivt för att förbättra din kondition. Den unika sammansättningen av rörelser ger dig en hög energiförbrukning som fortsätter efter att passet är slut. Det är vetenskapligt bevisat att passet levererar snabba resultat, förbättrar din kondition, fysik och förbränning.
 
RPM®, 45/60 min
Utmanande spinningpass med ännu mer inriktning på kondition. Passet motsvarar 20-25 km cykling utomhus i varierad terräng.
 

Spinning

Många av passen använder Activio© pulssystem för att du enklare ska kunna hitta rätt zon att träna i. Passen du kan välja på är mellan 30 och 60 minuter långa, och alltid med tid att värma upp och varva ner. Uppför, utför och allt för att förbättra konditionen och styrkan i ben, hjärta och hjärna.
 
45- och 60-minuterspassen är den vanliga längden på våra klasser. Kör separat eller kombinera med annan träning. Klassisk cykling inomhus som passar alla!
 
HIT 30, 30 min NYHET! start v.35
30 minuter högintensiv intervallträning på cykeln. Ett tufft konditionspass för dig som har tidigare träningsvana. Perfekt utmaning på kort tid.
 
Seniorpass är 60 minuter spinning anpassat efter åldersgruppen både musik- och intensitetsmässigt.
 
RPM®, Läs mer under ”Les Mills”
 

INDOORWALKING

IndoorWalking 30/45 min
Konditionsträning i grupp på en stationär Crosstrainer. En säker träningsmetod med låg belastningsrisk där hela kroppen tränas och utmanas. Ett effektivt pass som ger dokumenterad högre förbränning och syreupptagning. Passar alla oavsett ålder och träningsnivå.
 
IndoorWalking Senior, 30 min
Skonsam och effektiv gruppträning där man användernsig av en crosstrainer. Passet är anpassat för dig som är senior både musik- och intensitetsmässigt
 
IndoorWalking Tabata, 30 min
Konditionsträning i grupp på en stationär crosstrainer. Tabata är en form av högintensiv intervallträning där varje träningsrunda innehåller 8 repetitioner som utförs i 20 sekunder med 10 sekunders vila mellan varje repetition. Passet innehåller en uppvärmningsdel, en nedvarvningsdel samt en aktiv tabatadel. Passet ger dig en extra utmaning och passar alla oavsett ålder och träningsnivå.
 

GYMPA

Gympa, 60 min
Ett funktionellt pass där du tränar kondition, koordination, balans, styrka och rörlighet i en harmonisk kombination. Lite mer kondition och koordination än Gympa Bas.
 
Gympa Bas, 30 min
Ett pass där begränsad rörlighet och dålig kondition inte är ett hinder. Passet är helt anpassat för dig oavsett ålder som vill komma igång.
 

YOGA

Yoga, 60 min
Vi arbetar utifrån grunderna i den fysiska yogan och du får utöva de vanligaste yogapositionerna. Klasserna vänder sig till både nybörjare och erfarna yogautövare.
 
Yoga level 2, 60 min
För dig som har provat fysisk yoga eller likande klasser, tex. BodyBalance, tidigare. Svårighetsgraden varierar i olika ställningar och klasserna kan skifta mer eller mindre från gång till gång. Enklare och mer utmanande ställningar varvas.
 

PILATES

Pilates, 50 min
Med övningar i långsamt tempo kombinerat med en viss andningsteknik arbetar du aktivt igenom kroppen på ett harmoniskt sätt och skapar en stark bål och rygg. Detta skapar en bra hållning och en stark och rörlig ryggrad, vilket förebygger och avhjälper rygg- problem. NYHET! Finns nu både som kurser och öppna klasser. Läs mer här
 

övrig gruppträning

Step, 45 min NYHET! start v.35
Konditionspass med medelsvår koreografi och koordinationsträning till peppande musik. Passar dig som har tränat Aerobic och/eller Step tidigare. Du använder en stepbräda.
 
X-Intervall, 45 min
Passet inleds med uppvärmning och teknikträning, därefter arbetar vi med marknadens mest effektiva redskap så som snakeropes, TRX, kettlebells, gummiband m.m. Varierande funktionella rörelser under hög intensitet. Passet är anpassat för både nybörjare och vana motionärer.
 
ViPR®, 45 min
Gruppträningsklass med det nya träningsredskapet ViPR (en ihålig cylinder av gummi). Med sina olika greppmöjligheter kan den användas som en skivstång, balansplatta, hantlar m.m. ViPR är funktionell styrke- och konditionsträning för hela kroppen.
 
DanceAerobic, 60 min
För dig som tränat aerobic tidigare och vill ha lite mer koreografi. Perfekt konditionsträning samtidigt som du njuter av olika dansstilar .
 
Zumba®, 60 min
Dansklass med enkel koreografi till en härlig mix av latinska musikstilar så som salsa, samba och merengue. Effektivt och roligt konditionspass för dig som gillar att röra på höfterna.
 
Zumba® Gold, 30 min NYHET! start v.35
För de aktiva äldre eller för de som vill komma igång med sin träning, är nybörjare eller har svårt för koordination. klassen har lägra intensitet än en Zumba 60minutersklass och är väldigt basic i steg/kombinationer och innehåller inga hopp.
 
Functional Moves®, 60 min
En komplett och funktionell styrketräningsklass där du använder dig av en stepbräda och en viktplatta. Passet är upplagt efter hur kroppen är byggd och fungerar och målet är att stärka och balansera kroppens alla funktioner. Du tränar styrka, balans, kondition, stabilitet och rörlighet. Passet bygger på enkla och atletiska rörelser och passar alla.
 
MammaBaby, 45/60 min
Ta med din baby in i salen på detta träningspass anpassat för mammor med barn (ålder från 2 månader och fram till barnet börjar gå). Passet är perfekt för dig som vill komma igång igen efter förlossning eller som vill träna med din baby. OBS! Medtag ej äldre syskon på passet.
 
TRX® Challenge, 45 min
Styrkeklass i grupp där man använder sig av den egna kroppstyngden, gravitation och speciella remmar för att träna upp hela kroppens styrka, balans, stabilitet och flexibilitet. TRX Challenge utmanar i olika typer av intervaller kombinerade med styrkeövningar och passens upplägg kan variera från gång till gång, alltid med fokus på TRX som grund.
 
Cirkelträning, 30 min
Cirkelträning hittar du på Formtoppen i Höllviken. Perfekt för dig som aldrig vågat prova styrketräning innan eller vill lägga mindre tid i gymmet. Ett träningspass som tränar hela kroppen med allt från axelpartiet till insida lår tar cirka 30 minuter.
 
Crossfit, 30-90 min
Läs mer här