Passinfo

LES MILLS

BODYPUMP®, 30/45/60 min
Renodlat styrketräningspass, där du tränar igenom alla de stora muskelgrupperna, till peppande musik. Du använder en skivstång försedd med individuellt anpassade vikter. Enkelt och effektivt.
 
BODYATTACK®, 30/60 min
Konditionspass med enkel koreografi till drivande musik. Passet har även renodlade styrkelåtar för överkropp, ben och bål. Eftersom du tränar med hög puls blir passet energiskt och fettförbrännande!
 
BODYSTEP®, 60 min
Konditionspass med enkla steg till peppande musik. Du använder en stepbräda. Passet har även renodlade styrkelåtar för överkropp, ben och bål. En del högpulsträning. Effektivt och energiskt!
 
BODYSTEP® Athletic, 60 min
En mer intensiv och funktionell version av BODYSTEP för den som vill utmana sig själv ännu mer fysiskt. Koreografi och vissa övningar är mer intervallbaserade och atletiska än i BODYSTEP.
 
BODYCOMBAT®, 60 min
Konditionspass med häftig musik. Du gör övningar från boxning, taekwondo, karate och andra kampsporter. Passet avslutas med renodlade styrkelåtar för överkropp och bål. Energiskt och aggressionstömmande!
 
BODYBALANCE®, 60 min
Pass med inspirationer från yoga, tai chi och pilates. Du tränar balans, styrka, rörlighet och avspänning. Du tränar även din koncentration och närvaroförmåga.
 
CXWORX®, 30 min
Renodlat styrkepass där du med hjälp av gummiband och egna kroppstyngden tränar kroppens kärna (core) dvs. mage, rygg och rumpa.
 
GRIT® Strength, 30 min
Högintenstiv intervallträning för dig som redan är vältränad. Passet är designat för att bygga upp din muskelstyrka, syreupptagning och uthållighet. Du använder skivstång, viktplatta och steplåda för att öka träningseffekten. Prestera fortare på en högre nivå.
 
GRIT® Plyo, 30 min
Högintenstiv intervallträning för dig som redan är vältränad. Passet är uppbyggt av rörelser som ökar din spänst. Du använder en steplåda och ibland även en viktplatta för att öka intensiteten och belastningen. Bli starkare, snabbare och mer explosiv.
 
GRIT® Cardio, 30 min
Högintensiv intervallträning för dig som förbättra din kondition. Ingen utrustning krävs istället använder du din egen kroppsvikt och tränar högintensivt för att förbättra din kondition. Den unika sammansättningen av rörelser ger dig en hög energiförbrukning som fortsätter efter att passet är slut. Det är vetenskapligt bevisat att passet levererar snabba resultat, förbättrar din kondition, fysik och förbränning.
 
RPM®, 50-55 min
Utmanande spinningpass med ännu mer inriktning på kondition. Passet motsvarar 20-25 km cykling utomhus i varierad terräng.
 

FortGjort
HÖSTENS STORA NYHET!

FortGjort Box Mix, 25 min
Ett enkelt men svettigt konditionspass med enkla boxningskombinationer. Fokus på framförallt överkroppen.
Ingen utrustnings behövs, då du arbetar med din kropp som redskap.
 
StepStyrka FortGjort, 25 min
Intervallträning med med enkla och roliga steg på stepbräda, som varvas med styrkeövningar för ben och säte.
 
FortGjort Multiträning, 25 min
FortGjort multiträning är ett pass där du tränar styrka, kondition och uthållighet i korta intervaller. Du anpassar själv redskap och vikter efter dig och din dagsform.
 
FortGjort Mage/Rygg, 25 min
En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Fortgjort Mage/Rygg stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – 25 minuters effektiv och skonsam träning för dina hållningsmuskler.
 
FortGjort Dansa Zamba, 25 min
Ett roligt och enkelt danspass med härliga latinamerikanska rytmer.
 
FortGjort Yoga Avspäning, 25 min
Ett Yogapass med influenser från Yin Yogan. Den perfekta klassen för dig som vill komma ner i varv. Klassen fokuserar främst på muskulär och mental avspänning och utförs därför liggandes och sittandes.
 
FortGjort Yoga Flöde
I Yoga Flöde har du 2 härliga serier av enkla övningar och positioner. Övningarna och positionerna är inspirerade av olika former av Yoga och skapar en skön energi i kroppen och höjer pulsen. Det här är för dig som vill ha en välgörande & pulshöjande Yoga. Alla som vill Yoga, kan Yoga!
 

Spinning

Alla passen använder Activio© pulssystem för att du enklare ska kunna hitta rätt zon att träna i. Passen du kan välja på är mellan 30 och 60 minuter långa, och alltid med tid att värma upp och varva ner. Uppför, utför och allt för att förbättra konditionen och styrkan i ben, hjärta och hjärna.
 
30-,45- och 60-minuterspassen är den vanliga längden på våra klasser. Kör separat eller kombinera med annan träning. Klassisk cykling inomhus som passar alla!
 
HIT 30, 30 min
30 minuter högintensiv intervallträning på cykeln. Ett tufft konditionspass för dig som har tidigare träningsvana. Perfekt utmaning på kort tid.
 
Spinning Senior, 45 min
Ett konditionspass anpassat efter åldersgruppen både musik- och intensitetsmässigt.
 
RPM®,
Läs mer under ”Les Mills”
 

INDOORWALKING

IndoorWalking 30/45 min
Konditionsträning i grupp på en stationär Crosstrainer. En säker träningsmetod med låg belastningsrisk där hela kroppen tränas och utmanas. Ett effektivt pass som ger dokumenterad högre förbränning och syreupptagning. Passar alla oavsett ålder och träningsnivå.
 
IndoorWalking Tabata, 30 min
Konditionsträning i grupp på en stationär crosstrainer. Tabata är en form av högintensiv intervallträning där varje träningsrunda innehåller 8 repetitioner som utförs i 20 sekunder med 10 sekunders vila mellan varje repetition. Passet innehåller en uppvärmningsdel, en nedvarvningsdel samt en aktiv tabatadel. Passet ger dig en extra utmaning och passar alla oavsett ålder och träningsnivå.
 

GYMPA

Gympa, 60 min
Ett funktionellt pass där du tränar kondition, koordination, balans, styrka och rörlighet i en harmonisk kombination. Lite mer kondition och koordination än Gympa Bas.
 

YOGA

Yoga, 60 min
Vi arbetar utifrån grunderna i den fysiska yogan och du får utöva de vanligaste yogapositionerna. Denna klass passar alla som vill prova på att utöva fysisk yoga. Vi arbetar utifrån grunderna i den fysiska yogan och du får utöva de vanligaste yogapositionerna. Nybörjare välkomna.
 
Yoga level 2, 60 min
För dig som har provat fysisk yoga eller likande klasser, tex. BodyBalance, tidigare. Svårighetsgraden varierar i olika ställningar och klasserna kan skifta mer eller mindre från gång till gång. Enklare och mer utmanande ställningar varvas. Klassen kan vara utmanande men du bestämmer själv intensitet och anpassar klassen efter dig själv och dina förutsättningar.
 
FortGjort Yoga Flöde,
Läs mer under ”FortGjort”
 
FortGjort Yoga Avspänning,
Läs mer under ”FortGjort”
 
BODYBALANCE®,
Läs mer under ”Les Mills”

PILATES

Pilates, 50 min
Med övningar i långsamt tempo kombinerat med en viss andningsteknik arbetar du aktivt igenom kroppen på ett harmoniskt sätt och skapar en stark bål och rygg. Detta skapar en bra hållning och en stark och rörlig ryggrad, vilket förebygger och avhjälper rygg- problem.
 
Pilates Level 2, 50 min NYHET!
Denna klass är för dig som utövat pilates tidigare; på grundnivå eller i kursform och som är bekant med grundtekniken samt de grundläggande pilates-principerna.
 
Svårighetsgraden varierar mellan olika klasser och klasserna kan skifta mer eller mindre från gång till gång. Klassen kan vara utmanande med du lär dig att anpassa övningarna efter dina behov då en av grundprinciperna inom pilatesträningen är att anpassa och modifiera övningarna. START 3/9
 

övrig gruppträning

DANCE!, 60 min HÖSTNYHET start 3/9
Dansklass med enkel koreografi till häftig musik! Olika dansstilar mixas och du lämnar klassen med ett stort leende på läpparna!
 
Danceation, 45 min
Kom och dansa loss med danceation. Passet som får dig att känna dig som en dansstjärna.
Enkel koreografi till gamla som nya hits.
 
SOMAMOVE®, 45 min
Du arbetar bara med kroppen som motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av olika rörelsemönster,
där du tränar styrka, kondition, rörlighet, stabilitet och balans. Ett eldigt och dynamiskt pass helt enkelt!
 
Step, 45 min
Konditionspass med medelsvår koreografi och koordinationsträning till peppande musik. Passar dig som har tränat Aerobic och/eller Step tidigare. Du använder en stepbräda.
 
X-Intervall, 45 min
Passet inleds med uppvärmning och teknikträning, därefter arbetar vi med marknadens mest effektiva redskap så som snakeropes, TRX, kettlebells, gummiband m.m. Varierande funktionella rörelser under hög intensitet. Passet är anpassat för både nybörjare och vana motionärer.
 
ViPR®, 45 min
Gruppträningsklass med det nya träningsredskapet ViPR (en ihålig cylinder av gummi). Med sina olika greppmöjligheter kan den användas som en skivstång, balansplatta, hantlar m.m. ViPR är funktionell styrke- och konditionsträning för hela kroppen.
 
DanceAerobic, 60 min
För dig som tränat aerobic tidigare och vill ha lite mer koreografi. Perfekt konditionsträning samtidigt som du njuter av olika dansstilar .
 
Zumba®, 60 min
Dansklass med enkel koreografi till en härlig mix av latinska musikstilar så som salsa, samba och merengue. Effektivt och roligt konditionspass för dig som gillar att röra på höfterna.
 
Zumba® Gold, 45 min
För de aktiva äldre eller för de som vill komma igång med sin träning, är nybörjare eller har svårt för koordination. Klassen har lägra intensitet än en Zumba 60minutersklass och lättare kombinationer/rörelser. Denna klassen innehåller inga hopp.
 
Funktionell träning, 60 min
En komplett och funktionell styrketräningsklass där du använder dig av en stepbräda och en viktplatta. Passet är upplagt efter hur kroppen är byggd och fungerar och målet är att stärka och balansera kroppens alla funktioner. Du tränar styrka, balans, kondition, stabilitet och rörlighet. Passet bygger på enkla och atletiska rörelser och passar alla.
 
MammaStyrka, 60 min
Passet är utformat för att stärka och få igång kroppen efter en förlossning. På passen har vi fokus på funktionell styrka och bålstabilitet med inslag av pulshöjande moment. Alla är välkomna (även pappor). Vi rekommenderar att du som är nybliven mamma har varit på efterkontrollen innan du är med på passet. Du kan själv välja om du vill att ditt barn är med i rörelserna, ligger bredvid eller kanske sover. Det är bra om barnen fortfarande ligger stilla och inte kan krypa iväg, annars inga åldersgränser.
Barnvagnarna får stanna utanför salen men det är lämpligt och välkommet att ta med insats, babysitter, bilstol mm. Ta hand om dig. Bli en starkare mamma!
 
TRX® Challenge, 45 min
Styrkeklass i grupp där man använder sig av den egna kroppstyngden, gravitation och speciella remmar för att träna upp hela kroppens styrka, balans, stabilitet och flexibilitet. TRX Challenge utmanar i olika typer av intervaller kombinerade med styrkeövningar och passens upplägg kan variera från gång till gång, alltid med fokus på TRX som grund.
 
Uteträning, 90 min
Träningen kommer att variera mellan löpning i grupp, intervallträning, styrketräning och annat roligt man kan hitta på i ur och skur. Träningen kommer alltså att ske utomhus oavsett väder! Träningen passar såväl någon som vill komma igång med en varierad träning som någon som vill ha en utmaning.
 
Cirkelträning, 30 min
Cirkelträning hittar du på Formtoppen i Höllviken. Perfekt för dig som aldrig vågat prova styrketräning innan eller vill lägga mindre tid i gymmet. Ett träningspass som tränar hela kroppen med allt från axelpartiet till insida lår tar cirka 30 minuter.
 
Crossfit, 60-90 min
Läs mer här